ثـــــــــــار الله

===============================================================

مجلس آن حضرت، مجلس علم و وقار بود و به اهل علم از صحابه زينت مي يافت، آنچه را از ادب و حکمت به آنها مي آموخت، فرا مي گرفتند و آنچه را از احاديث جدش صلي الله عليه و آله از او روايت مي کردند، مي نوشتند.

مورخان مي گويند: مردم نزد وي جمع مي شدند و گرد او چنان فراهم مي آمدند که گويي پرندگان بر سر آنها قرار داشت و از آن حضرت علم گسترده و حديث راستين را مي شنيدند 1

مجلس آن حضرت، در مسجد جدش رسول خدا صلي الله عليه و آله بود و حلقه اي خاص خود داشت. مردي از قريش از معاويه پرسيد حسين را کجا مي يابد؟ به او گفت: «هرگاه وارد مسجد رسول خدا صلي الله عليه و آله شدي و جمعي را ديدي که گويي پرندگان بر سر آنها نشسته است، آنجا حلقه (درس) ابي عبداللَّه است 2


ادامه مطلب

[ جمعه 23 آبان 1393  ] [ 12:09 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]

==========================================================

امام عليه السلام مجموعه بزرگي از خطبه هاي برجسته داشته که صلابت حق و قدرت اراده و عظمت تصميم بر جهاد در راه خدا در آنها نمايان گشته است.

امام آنهارا در زماني ايراد فرمود که آسمان از ابرهاي مشکلات سياسي، تيره و تار بود. امام در اين خطبه ها سياست حکومت اموي را محکوم کرد و مسلمين را براي قيام بر ضد آن فراخواند. و ما بعضي از آنهارا در جاهاي مخصوصشان بيان خواهيم کرد و در اينجا يکي از آن خطبه هارا ذکر مي کنيم:

آن حضرت عليه السلام از منبر بالا رفت و خدارا ستايش نمود و ثناگفت و پس از آن بر حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله درود فرستاد. پس شنيد مردي را که مي گفت: اين کيست که خطبه مي خواند؟ امام عليه السلام به وي پاسخ داد:


ادامه مطلب

[ جمعه 23 آبان 1393  ] [ 12:04 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]

==========================================================

امام حسين عليه السلام آن طور که خود فرموده است، انقلاب بزرگش را نه بيهوده و خود سرانه آغاز کرد، نه ظالمانه و نه مفسدانه، بلکه آن حضرت، براي طلب اصلاح در اوضاع کشور حرکت کرد تا عدالت اجتماعي را ميان مردم محقق سازد و عوامل سرخوردگي دردناکي را که مسلمين در سايه حکومت اموي بدان دچار شده و شکست و ننگ بر ايشان به بار آورده بود، از ميان بردارد.

امام، براي اصلاح اوضاع حاکم بر کشور، حرکت کرد تا آنچه را امت از تواناييها و سرشتهايش از دست داده بود، به آن برگرداند و زندگي شرافتمندانه را به سوي شريانهايش باز آورد که به وسيله آن اراده و آزادي خود را در مسير مبارزه اش براي رهبري امتهاي جهان در سايه حکومتي متوازن دارا گردد و همه تبعيضهاي اجتماعي در آن نابود شده باشد و زندگي بر اساس دوستي و برادري مستحکمي برپا شود که آن حکومت خداوند، آفريننده وجود و بخشنده زندگي است، نه حکومت معاويه که مرکب حکومتش را بر پايه کشتن بينش انسان و فلج کردن حرکتهاي فکري و اجتماعي اش، به پيش مي راند.


ادامه مطلب

[ جمعه 23 آبان 1393  ] [ 12:01 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]


 اولین نکته ظریف در دعوت و سیره تبلیغی حضرت زینب (س)، آن است که آن حضرت همواره خطبه ها و سخنان خود را علاوه بر بیان شیوا و رسا، به آیات کتاب خدا و سنت های الاهی، احادیث جدش پیامبر (ص) و پدرش امام علی (ع) مستند می‌کند؛ به عنوان نمونه: در خطبه‌ها خطاب به شاهان و سران دستگاه یزید به این آیه قرآن استناد می‌کند: «سپس سرانجام کسانى که اعمال بد مرتکب شدند به جایى رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به مسخره گرفتند».

نمونه دیگر: در خطبه شام، به این سنت الاهی؛ یعنی پیروزی نهایی حق بر باطل اشاره می‌کند و می‌فرماید: «ای یزید! هر چه می‌توانی در راه دشمنی‌ با ما، از راه مکر و حیله وارد شو، هر اندازه می‌توانی سعی و کوشش خود را در راه خصومت‌ با ما به کارگیر، همه طرح و نقشه‌های خود را به اجرا گذار، اما این را بدان، به خدا قسم که نمی‌توانی نام ما را از خاطره‌ها و صحنه تاریخ محو کنی و نمی‌توانی فروغ وحی را خاموش سازی و هرگز نمی‌توانی طومار حیات و افتخارات ما را در هم بپیچی و نیز نخواهی ‌توانست ننگ و عار همیشگی را از دامن خویش بزدایی». زینب (س) در واقع به نبرد حق و باطل اشاره می‌کند که چگونه علی­رغم همه دسایس و خدعه‌ها، حقیقت در نهایت پیروز و ماندگار خواهد شد و حضرت زینب (س) این مهم را به سنت‌های گریزناپذیر الاهی مستند می‌کند.


ادامه مطلب

[ جمعه 23 آبان 1393  ] [ 11:56 ق.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]


یکی از بهترین راه ها برای شناخت سیمای تابناک حضرت زینب (س) شناخت ایشان در آیینه کلام معصومان (ع) است. در ذیل به بعضی از فرمایشات آنان دربارۀ آن بانوی ملکوتی اشاره می شود:

رسول خدا (ص) فرمود: زینب با هزار سختی به انواع بلاها گرفتار خواهد شد.

در روایتی آمده است که شخصی از امام صادق (ع) سؤال کرد: آیا پیامبر (ص) چنین فرموده است: همانا فاطمه پاکدامن است پس خداوند ذریۀ او را بر آتش جهنم حرام کرده است؟ حضرت در پاسخ می فرماید: بلی مقصود پیامبر(ص)، حسن و حسین و زینب و ام کلثوم (ع) بوده است.

حضرت زهرا (س) فرمود: محبت دخترم زینب به حسین بی نهایت است، که بی دیدار حسین آرام نمی گیرد. اگر بوی حسین را نشنود، قالب تهی می کند

امام صادق (ع) فرمود: اگر کسی بر مصیبت عمّه ام زینب (س) که با برادر شریک بود گریه کند و تشکیل مجالس ذکر ما بدهد یا بشنود و گریان شود، اگر به قدر بال مگس چشمش در این مصیبت تر شود خداوند او را بیامرزد، این است ثواب و اجر گریه کنندگان بر مصیبت حضرت زینب (س)

اجمالاً باید گفت که این بانوی بزرگ از اقیانوس علمی و عملی مربیان نمونۀ بشریت بهره برده است. آن حضرت از مکتب پدر و مادر بزرگوارشان درس ایمان و تقوا، صبر و استقامت، مبارزه و ظلم ستیزی، حرکت و قیام، دفاع از حریم اسلام، دفاع از اصل اصیل امامت و ولایت، حمایت از مکتب شجاعت و شهامت، ایثار و فداکاری و فصاحت و بلاغت آموخت .


ادامه مطلب

[ جمعه 23 آبان 1393  ] [ 11:54 ق.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]


عظمت و محتواي عاشورا، انگيره ها، اهداف و دستاوردهاي

فرهنگي غني و ناب آن همواره در متن زندگي شيعيان و

عمق باورهايشان جريان دارد. مسلمانان مظلوم جهان نيز

براي نجات از جور ستمگران، قيام اباعبدالله(ع) را سرمشق و

الگوي خود قرار مي دهند. البته حادثه عاشورا چنان

شكوهمند است كه حتي بر انديشه غير مسلمانان نيز اثر

گذاشته و سبب برانگيخته شدن عشق وعلاقه و احترام آنان به امام حسين(ع) شده است.

در اين جا، به برخي از جنبه هاي اثرگذاري نهضت عاشورا در پهنة گيتي نگاهي كوتاه مي افكنيم.

1. عاشورا و امام حسين(ع) از ديدگاه انديشمندان بزرگ جهان 1

عظمت قيام، اوج فداكاري و ويژگي هاي ديگر امام حسين(ع) و يارانش، سبب شده كه نويسندگان و انديشمندان بزرگ جهان، در بارة اين نهضت و حماسه آفرينان عاشورا اظهار نظرهاي بسياري داشته، حتي برخي از نويسندگان غيرمسلمان دربارة اين واقعه كتاب بنويسند. اكنون به برخي از اين ديدگاه ها اشاره مي كنيم.

 


ادامه مطلب

[ جمعه 23 آبان 1393  ] [ 12:15 ق.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]



(سبحان ربك رب ّ العزّة عمّا يصفون )

(هوالذي ايّدك بنصره و بالمؤمنين )

عزت ، يكي از صفات جماليه ذات پاك پروردگار عالم است . او معزّ المؤمنين است ،از اين رو به هر كه بخواهد عزّت مي بخشد:

(قل اللّهم مالك الملك تؤتي الملك من تشاء... و تعزّ من تشاء و تذل ّ من تشاء).

(وللّه العزّة ولرسوله وللمؤمنين ).

حضرت علي (ع) مي فرمايد: «قَدْ تَكفَّل بنَصرِ مَن ْ نَصَرُه و اِعْزازِ مَن ْ اَعَزَّه ُ؛

خداوند خود متكفل ياري و نصرت و عزت بخشيدن به كسي گرديده كه او را ياري نمايد و عزيز بدارد.»

مؤمنيني كه با اتكال به نيروي لايزال پروردگار بر عزت بي منتهاي او تكيه مي زنند خود را به نيروي لايزال قادر و قهاري مجهز مي سازند كه همين اتكاي به قدرت عظيم و بي منتها رمز غلبه پيوسته اهل ايمان با وجود كمي نيرو و نفرات بر سپاه كفر در طول تاريخ است :

(ان يكن منكم عشرون صابرون يغلبوا مأتين وان يكن منكم مأة ٌ يغلبوا ألفاًمن الذين كفروا إن ْ يَكُن ْ مِنْكُم ْ مِاة ٌ صابِرَة ٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْن ِ وَ إن ْ يَكُن ْ مِنْكُم ْ اَلْف ٌ يَغْلِبُوا اَلْفَيْن بِإذْن ِاللّه ِ)

ادامه...


ادامه مطلب

[ جمعه 23 آبان 1393  ] [ 12:12 ق.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]


يكي ديگر از مصاديق مذهبي در شعر فارسي، مدائح و مراثي اهل بيت عليهم السلام است كه در آنها، شاعران از اصل و نسب، فضائل و مناقب، معجزات، مكارم اخلاقي، و مصائب آن بزرگواران، به شيوه اي روح انگيز يا اندوه آميز ياد مي كردند.

اگرچه علماي شيعه سابقه سرودن مناقب و مراثي را از قرون نخستين هجرت مي دانند، اما تلاش آشكار سرايندگان فارسي زبان در اين زمينه از قرن ششم هجري به بعد آغاز شد. در اين زمان چنانكه گذشت، شيعيان حتي بيشتر از عهد آل بويه، در روز عاشورا رسم عزاداري حضرت امام حسين عليه السلام و يارانش را برگزار و مصيبت شهداي كربلا را تازه مي نمودند.

از طرفي مقايسه مراثي شعراي قرن ششم باشعراي قرن هشتم هجري، مي رساند كه سرودن مراثي مذهبي در قرن ششم گام هاي تازه اي بود كه مي توانست نياز «منقبت خوانان » و مرثيت گويان را تامين كند و به گونه اي باشد كه به كار تبليغ و جلب قلوب و احساس توده ها آيد. در تاريخ مرثيه سرايي فارسي، قرن هاي ششم تا هشتم را بايد
 
«قرون تجربه هاي تازه در مراثي مذهبي » شناخت، در دوره هاي بعد نيز به شعرايي برخورد مي كنيم كه مراثي را به اوج رساندند، و پرسوزترين اشكال مرثيه را در ادبيات فارسي به وجود آوردند. تا آن كه مرثيه سرايي مذهبي در دوره صفويه به راهي افتاد كه فصلي تازه را در شعر فارسي گشود. از آن تاريخ تاكنون، صدها شاعر، هزاران بيت شعر در حماسه پر ايثار رادمردان كربلا و ديگر شهيدان اسلام سروده و بر اشعار خود لباس جاودانگي پوشانده اند.

 


ادامه مطلب

[ جمعه 23 آبان 1393  ] [ 12:08 ق.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.

تعداد کل صفحات : 15 :: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 >

درباره وبلاگ

این وبلاگ از دهه اول محرم کار خود را اغاز کرده و مطالب اون درباره محرم عزاداری ایثار امام و یارانش و پاسخگویی به شبهات میباشد
نويسندگان
آمار سایت
كل بازديدها : 65349 نفر
كل مطالب : 227 عدد
تعداد نظرات : 59 عدد
تاریخ ایجاد وبلاگ : جمعه 9 آبان 1393  عدد
آخرین بروز رسانی : جمعه 1 آبان 1394 
امکانات وب
روزشمار محرم عاشورا